A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Leva & bo

PRO: Äntligen skärpta krav på telefonförsäljare

Äntligen skärpta krav på telefonförsäljare. Äntligen skärpta krav på telefonförsäljare.

I dag presenterade regeringen ett förslag som skärper kraven på telefonförsäljning. Det krävs nu ett skriftligt godkännande från kunden för att ett avtal ska börja gälla. Detta är en förstärkning av konsumentskyddet.

2018-02-06 – Det är bra att det äntligen blir en skärpning. Vi får många samtal från våra medlemmar då de råkat illa ut när de blivit uppringda av telefonförsäljare, säger Christina Tallberg, ordförande PRO.

Telefonförsäljning är en omstridd säljmetod som orsakar stora problem för många. Ofta handlar det om att konsumenterna går med på ett avtal som de inte förstår.

– Alla måste ha rätt till eftertanke, det är en självklarhet. Som konsument måste du ha laglig rätt att se villkoren i ett avtal i skrift eller via e-post, innan du fattar ett beslut. Det gynnar konsumenterna och det gynnar seriösa företag, säger Christina Tallberg.

Enligt regeringens presentation av förslaget ska det inte längre vara möjligt att ingå ett avtal muntligen, när näringsidkaren på eget initiativ kontaktar konsumenten på telefon i syfte att ingå ett avtal. Om samtalet leder till att parterna vill ingå ett avtal, ska näringsidkaren skicka en bekräftelse av sitt anbud till konsumenten.

För att avtalet ska vara giltigt ska det sedan krävas att konsumenten, efter telefon­samtalet, accepterar näringsidkarens anbud. Både bekräftelsen och accepten ska vara skriftliga och kan skickas med exempelvis mejl, sms eller post. Om näringsidkaren levererar en vara eller tjänst trots att något avtal inte ingåtts på detta sätt ska konsumenten inte vara skyldig att betala för den. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 september 2018. 

Dela den här artikeln:

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.