A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Gemenskap & aktiviteter

Dagens tips #5 Minns Moberg!

Wilhelm Moberg har vi alla på något sätt växt upp med. Raskens, Utvandrarsviten, som också blev älskad tv-film, och senast Din stund på jorden. Han blev också känd för sin livslånga bana inte enbart som författare utan även som omstridd debattör och journalist. Läs recensionen av biografin Mannen i skogen:

2020-03-25 Detta är viktig och värdefull lång läsning – nära 700 sidor. Den första kompletta biografi n över författaren Vilhelm Mobergs liv och gärning.

Honom har vi alla på något sätt växt upp med. Raskens, Utvandrarsviten, som också blev älskad tv-fi lm, och senast Din stund på jorden, och hans livslånga bana inte enbart som författare utan även som omstridd debattör, journalist och samhällskritiker. Han var Stor, skriver Jens Liljestrand. Bredaxlad. Kraftig. Reslig. Han tog mycket plats. Skicklig dansör, en baddare på munspel – gärna samtidigt. Och kontroversiell.

Från soldatstugan i Småland reste han långt ut i världen. Hans yngsta dotter Eva gick i min skola och var klasskamrat med min syster. I en artikel i DN 1994 skriver hon om sin far: ”Jag kände honom i 41 år. Han var 183 cm lång. Hans händer var inte speciellt stora, de var bara mycket muskulösa efter hårt kroppsarbete i barn- och ungdom. Visst var han stark i sina känslor, och därmed även i vrede. Hans barndom i Småland var en outtömlig källa för hans diktning.”

Vilhelm Moberg blev senare fysiskt nersatt och ofta deprimerad. I gryningen den 8 augusti 1973 rasade ett häftigt oväder i Roslagen. Vilhelm Moberg steg upp ur sin säng. Han skrev på en lapp: ”Klockan är tjugo över sju. Jag går att söka i sjön sömnen utan slut. Förlåt mig, jag orkade inte uthärda.” Han lämnade lappen på sitt skrivbord. Han gick ut till åskan och regnet. Hans begravning var en borgerlig ceremoni i all stillhet på Norra begravningsplatsen i Solna. ”Vilhelm Moberg fi ck dö som han ville”, stod det på Aftonbladets löpsedel. Detta är också en skildring av hans tid på jorden, av omvärlden, av samhället, politiken och utvecklingen.

Boken är vackert illustrerad med fina bilder på författaren och med utdrag ur hans egna texter. Här finns så mycket att hämta.

BIRGITTA DAHL

Tipsar om böcker i varje nummer av PROpensionären. Hon har en bakgrund som chefredaktör för bland annat Bildjournalen och MånadsJournalen, idag är hon pensionär.