A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Resan till idylliska Nora - en organisatorisk fullträff!

Samling på torget för stadsvandring i Nora. Samling på torget för stadsvandring i Nora.

Det är vad jag kallar en resa! sa Hasse Alfredsson, med betoning på resa, i en känd revysketch. Sak samma kan sägas om PRO Frykeruds dagstur till Nora och Pershyttan.

2019-08-26 För det första är båda resmålen något utöver det vanliga!

  • För det andra var resan minutiöst förberedd; ett organisatoriskt skolexempel. Stort tack Christer Nilsson!
  • Och som pricken över i:et lyste och värmde sensommarsolen precis lagom mycket.

47 förväntansfulla resenärer äntrade bussen med "huschauffören" Sören Elofsson vid ratten med sikte på den del av storslagna Bergslagen, där reseledaren bokstavligt talat är på sin "mammas gata".

Bildspel >>

Kändisarkitekt

Längs natursköna Vikern till sprängladdade Gyttorp, där hela centrum är byggnadsminne, tack vare kändisarkitekten Ralph Erskine, som på 1940- och 1950-talet ville "skapa grannskap" i ett samhälle under uppbyggnad.

Direkt vid ankomsten till Pershyttan, en välbevarad bergsmansby som numera är upphöjd till kulturreservat, beordrades uppställning utanför bussen för lite uppmjukande gympa!

Dubbla visningar

Medhavd fika smakade utmärkt vid Pershyttans välordnade besökscentrum, där två guider sen tog oss med på var sin runda — den ena med inriktning på den praktiska järnframställningen, den andra på totalmiljön.

Pershyttans besökscentrum

En av guiderna hälsade välkommen så här:

— Hej på er! Jag heter Per Dahlin och har några generationer tillbaka anknytning till Frykerud och Boda!

Anor sen 1300-talet

Pershyttans Bergsmansby

Det finns många gruv- och hyttmiljöer att besöka i Bergslagen, men få lika välbevarade som Pershyttans bergsmansby, präglad av gruvdrift och järnframställning ända från 1300-talet fram till modern tid.

Här finns exempelvis Sveriges bäst bevarade träkolsmasugn, fungerande vattenhjul och stånggång och vackra bergsmansgårdar från 1700- och 1800-talen.

— Det är en missuppfattning att Polhem ligger bakom konstruktionen av stånggången, sa Per Dahlin. Här i Pershyttan fanns en stånggång, eller konstgång som den också kallas, redan innan Polhem var född!

Tack för malpåsen!

Att hyttan med träkolsbesparande rostugn är så välbevarad tackar man dåvarande ägaren Axel Ax:son Johnson för.

— Han var förutseende nog att beordra hyttan i malpåse när järnpriserna störtdök efter Koreakrigets slut 1953, sa Dahlin.

Nu kom aldrig de goda tiderna tillbaka för den småskaliga järnhanteringen men tack vare malpåsen kan vi och framtida generationer bättre än på de flesta andra platser se hur man förr arbetade och levde i Bergslagen.

Långa köer till Knut

Pershyttan är numera sammanvuxen med idyllen Nora, för dagen extra välbesökt tack vare inspelningen av populära Antikrundan, dit dubbla, prylstinna köer ringlade sig hundratals meter fram till Knut Knutsson & Co i NBVJ:s tåghall.

Kön till Antikrundan

Det moderna Nora marknadsförs som "Trästaden i Bergslagen" med centrumgatorna utlagda i klassiskt rutnät, där många hus och gårdar ser likadana ut som de gjorde på 1700- och 1800-talen.

Och visst har man fog för påståendet, att besöka Nora är som att kliva in i ett museum, fast här är allt på riktigt.

Butiker med personlighet

En utmärkt vägledning fick vi av guiden Magdalena Persson efter lunchen på klassiska Nora stadshotell, sedan vi haft möjlighet att fritt ströva kring på kullerstensgatorna och titta in i och kanske handla i någon av de udda och talrika butikerna.

Guiden Magdalena Persson berättar

Som diversehandeln med vintage, antikt och bättre begagnat. Eller Leon Sandbergs bosättningsaffär som nu drivs av femte generationen. Eller… ja, listan över mysiga butiker med personlighet kan göras lång.

Mord på hotellet

Från alla väderstreck domineras stadsbilden av den ståtliga basilikan, invigd 1880, med ett 55 meter högt torn och magnifika målningar.

Interiör Nora kyrka

Från samma tid är anrika stadshotellet vid torget ett par stenkast från kyrkan med ett par av rummen inredda i Maria Lang-stil och upplysning om i vilket rum mordet i en av hennes deckare ägde rum!

Apropå hotell vimlar det av krogar och kaféer men det är ändå bara småpotatis mot hur det var på bergsmansepokens storhetstid.

Sång i gathörn

— Då fanns det 38 krogar i Nora! berättade Magdalena Persson. Som också fick oss att unisont i ett gathörn sjunga om de tre små gummorna som skulle fröjdas på marknaden i Nora.

— Men visste ni att gummorna aldrig kom fram till marknaden? undrade Magdalena innan hon tog oss med till bl a Göthlinska gården där tiden stått stilla för att sen jäkta ner till tåghallen för att i Antikrundan berätta om idyllen Nora.

Så håll ett öga på TV-sändningen någon gång fram på vårkanten nästa år!

Dagsfärsk glass

Efter en timmes traskande upp och ner för backarna i den kuperade stadskärnan passade det förträffligt att vila trötta ben på Kafé Strandstugan och avnjuta den berömda, dagsfärska Noraglassen som tillverkas i olika smaksättningar alltsedan 1923.

Vanilj och hasselnöt står alltid på menyn plus en av flera andra varianter; för dagen smultron.

Gratisbåt till bad-ö

Från Strandstugan har man fin utblick över Norasjön, där gratisbåten Plaskus går i skytteltrafik över till Alntorps Ö med populär badplats och genbank för äppelträd.

Från Strandstugan är det sen en kort promenad till Nora järnvägsstation som är utgångspunkten för veteranjärnvägen som med frustande och visslande ångtåg tog oss till Järle med "Sveriges äldsta stationshus".

Men då protesterade vi eftersom Fryksta stationshus har ett par år mer på nacken — låt vara att Järle fortfarande används för sitt ursprungliga ändamål medan Fryksta är pensionat.

Vi kommer tillbaka!

Järle station

Järle var sista hållpunkten på den innehållsrika resan och fler än en av oss resenärer funderar säkert på att snart återvända till Nora.

Kanske redan till nästa veckoslut då den legendariska Nora marknad äger rum…

Reseledaren och ångloket pustar ut efter den avslutande tågresan

På hemresan applåderades både reseledaren och chauffören, den sistnämnde inte minst för en spektakulär backningsmanöver sedan en järnvägsviadukt visat sig lite för låg för den resliga bussen…

Bildspel >>

Text: Bengt Carlstedt
Foto: Bengt Carlstedt och Christer Nilsson

Dela den här artikeln:

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.