A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Aktiviteter

Skånsk resenär inspirerar skåneresenärer

Skåneresa med Rolf Thureson 14-16:e maj 2019

Får du det här tecknet när du för din pekare över en bild eller text innebär det att den är "klickbar" och ger då en större bild eller något annat spännande. Pst, "vänsterklicka"

Rolfs körscheman inför vår avresa
Dag 1
Dag 2
Dag 3

Bussen anlände i god tid före 07:30 till avgångsplatsen vid Salems vårdcentral. Resan ner mot Rönninge busstation kom därmed  i väg i utsatt tid. Även denna gång, liksom vid förra årets resa mot Bohuslän stod det klart redan i Rönninge att åtminstone en vädergud slunkit med ombord på bussen. Det måste innebära att vädergudens jordiska alias är Lasse Svensson från Järna-Hölö Buss AB.
Vi kom iväg, helt enligt Rolfs uppgjorda reseschema, klockan 07:45.

Första stopp, som även innebar kaffepaus, blev i Herrbeta vid 09:30-tiden.

Frågesporten under bussresan var hämtad från en tidigare Västgötaresa.Vinnare blev Kerstin Rosbacke, vilket kungjordes inför nästa stopp som var Hyltena bad-och rastplats vid Lovsjön strax söder om Jönköping, där vi även intog våra medhavda lunchmatsäckar.

Vi lämnade Lovsjön runt 12:30 med ett Skåne-Busskryss bestående av 15 mycket kluriga frågor, vilkas svårighetsgrad givetvis var avhängigt hur mycket man pluggat under själva cirkeln i Villa Skönvik. Ivar, Märta och Kjell vann godis som delades ut vid nästa stopp-och kisspaus som var Sjöboda vid Lagans färd mot havet.

Vi tog av från E-4:an i Markaryd, för att via Vittsjö och Bjärnum ta oss vidare mot -och snudda utkanterna av- både Hässleholm och Kristianstad. Skånegränsen passerades vid 15-tiden. Ungefär 16:30 anlände vi Brösarps backar för ett längre uppehåll där möjligheter gavs till "bergsbestigning" för de mest hågade och, för oss andra, till fotografering av de vackra kullarna där filmerna från Bregott-fabriken  mycket väl kan vara hämtade.

Efter att bland annat ha kört igenom centrala delar av Kivik och Baskemölla anlände vi, i god tid inför kvällens måltid som skulle intas klockan 20:00, Hotell Svea i Simrishamn. Framsidan utgjorde ett massivt motstånd för dem med rullator och/eller tunga väskor att passera. Ett självpåtaget problem visade det sej, då vi senare upptäckte att på hotellets baksida, som troligen var dess egentliga entrésida, återfanns en ramp.

Dag 2
Efter inmundigande från ett generöst uppdukat frukostbord och utcheckning lämnade vi Simrishamn 08:30 mot ett första stopp vid Glimmingehus.

Sedan via Sandby och Kåseberga kustvägen mot Ystad, där vi skingrades under en dryg timme för egna upptäcktsfärder i den forna danska korsvirkeshus-staden. Väldigt skånskt.

Rapsfälten var oräkneliga, varhelst vi for fram efter vägarna

Vägen från Ystad mot Smygehuk och Smygehamn erbjöd i det närmaste full havskontakt med passage av både Abbekås och Beddingestrand.

Åk med på en busstur

Ytterligare en busstur

Efter att ha besökt Sveriges absolut sydligaste plats, Smygehuk, avnjöts lunch, 13:45-14:45, i restaurang Smygehus beläget i Smygehamn några kilometer österut.

Hör vindarnas sus vid Sveriges absolut sydligaste punkt

På väg mot dagens slutmål, Helsingborg, passerades först Trelleborg med sina rader av palmer som kommer ut från sitt vinternäste när våren väl anlänt. Samma ritual år efter år. Därefter via Höllviken, Falsterbo-kanal och Ljunghusen ända ut till Falsterbo och Skanör vars hamn fick sej ett långväga bussbesök. Färden gick så vidare mot i första hand Limhamn och Malmö Västra hamnområde, där vi kunde få en skymt av Öresundsbron och givetvis också Turning Torso, denna märkliga skapelse som sträcker sej dryga 190 meter upp i skyn.

Vi smet sedan ut ur Malmö via Arlöv och Burlöv och kunde så undvika Malmös centrala delar. Ute på E6-an fick vi uppleva något av att även denna del av Sverige har sina svårlösta trafikproblem. Efter en kortare bensträckare vid Glumslövs backar vid 16-tiden kördes vi fram till vårt hotell, Kärnan, i Helsingborg. Efter incheckning och kanske någon vila var det sedan återsamling 18:30-18:45 för avmarch mot något av det mest klassiskt helsingborgska som kan upplevas, nämligen att "Tura" innebärande att man åker fram och åter till Helsingör. Sitter man, som vi gjorde, i restaurangen och äter middag får man åka tre turer på samma biljett. Flera av oss åkte säkert alla tre turerna. Själv lämnade jag och några andra färjan efter två turer och möttes då av ett massivt polisuppbåd, med både bilar och hästar, redan utanför terminalen. Anledningen till insatsen var att AIK var i staden för att möta Helsingborgs IF på Olympia. Att det var förhållandevis lugnt hade säkert sin grund i att AIK hade vunnit med 3-1, annars vet man aldrig...  Det blev säkert jobbigt för många av oss vid återkomsten till hotellet, då det visade sej att hissen var stående. Helt enkelt ur funktion, osis.

Dag 3
Även denna dag inleddes med ett välfyllt frukostbord som lät oss väl smaka. Avresa var utlyst till 09:00 vilket innebar att den som önskade kunde ta sej en sovmorgon. Hissen var åtgärdad och därmed tillgänglig för den som behövde. Järnvägsgatan, där hotellet var beläget, övergår i sin förlängning till Drottninggatan som i sin tur övergår till Sofierovägen, vilket innebar att Lasse kunde hålla rakt fram ur centrala delarna av Helsingborg och ta oss utanför och förbi Sofiero slottspark. Ett Sofierostopp ingick inte i Rolfs planering, men nu gavs ändå möjligheten att kika in när vi i alla fall åkte förbi.
Väl förbi Sofiero återgick resrutten till den planerade, som var E6-an, motorvägen som i slut-ändan hamnar i Norge. Den som känner sitt Skåne, förstår då att vi hoppade över Kullaberg, nu med siktet inställt mot Bjärehalvön i nordvästra Skåne. Strax norr om Ängelholm, närmare bestämt i höjd med Hjärnarp, tog vi så av västerut med Torekov som nästa stopp. När vi passerade Förslöv kunde vi se de båda tunnelmynningarna av järnvägstunneln genom Hallands Ås. Den som efter år av stora besvär och bedrövelser äntligen  står klar. Det bördiga landskapet visade upp sej från sin bästa sida, där vi under stora plastsjok kunde ana all den nypotatis som gjort Bjärehalvön så berömd. Framme i Torekov tog många av oss möjligheten till en bensträckare och chansen till fotografering av den  pampiga havsutsikten. Båten, som tar  resenärer till Hallands Väderö (ön som trots sitt namn tillhör Skåne), låg inne i hamnen.

Från Torekov tog vi oss via "den italienska vägen" bort och ner mot Båstad. Strax före Båstad ligger ett samhälle, Boarp, där vi gjorde ett kaffe- och wienerbrödsuppehåll vid konditoriet "På Kanelen".

Efter det uppehållet tog vi vägen genom Båstad och därifrån ut till E6-an för att i höjd med Halmstad ta Nissastigen mot i första hand Skeppshults Gjuteri där vi gjorde ett uppehåll i en dryg halvtimme.

Lunch på hotell Nissastigen i Gislaved intogs klockan 14-15, lax med tillbehör.

Därefter startade den slutgiltiga resan med Salem-Rönninge som slutmål. Bensträckare med kaffe-kisspaus företogs vid Östgötaporten vid Ödeshög, där Margareta Roos, efter insamling bland oss resenärer avtackade Rolf Thureson för en väl genomförd resa. Han fick motta en "Skåne" och en kudde med Helsingborgsmotiv. Även Lasse fick en kudde.

Under vägen från skåneland genomfördes ett andra femtonfrågors läxförhör, ett formulär vi mottagit under första dagen. Jättegrattis till två fullpoängare! Märta Pettersson och kombon Margot Allgurin/Karin Ekdahl. En sista bessträckare företogs vid Nyköpingsbro klockan 18:30. Ankomst till vår egen hembygd ca 20:30

Den som gjort en resa, har alltid något att berätta, eller hur.

PS. Du, som nu upplevt den här återgivningen av resan, sedd med mina ögon, skall veta att det är fullt möjligt att komma med kompletteringar. Det gäller såväl bild som text. Använd då helst; prosalem.webb@gmail.com
Klove

Bidmaterial: Klove, med välkomna kompletteringar från Inga-Lill Davidsson, Ulla Larsson, Ewa Lundholm, Rauha Niemi och Tina Säfvenfeldt

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.