A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Resa till 4 huvudstäder

Medlemmar i en huvudstad

PRO Huddinge samorganisations resegrupp arrangerade en resa till 4 huvudstäder 23–29 maj 2018. Så vi var ett glatt gäng pensionärer från Huddinge som besökte Prag, Bratislava, Wien och Budapest. Mycket fick vi se. Vi träffade trevliga människor och gjorde nya bekantskaper allt med ledarskap av den utmärkta guiden Peter.

2018-11-13 Tidigt på onsdag 23 maj på morgon avgick bussen. Vi (=38 personer) klarade resan till Arlanda utan större köer, Incheckningen och säkerhetskontrollen gick smidigt. Flyget startade en timme sent.

Framme i Prag träffade vi vår guide Peter Nisses. Som mötte 38 intresserade deltagare och levererade tillbaka lika många, nöjda upprymda pensionärer. Redan vid flygplatsen i Prag när vi åkte iväg med bussen anlade Peter tonen för hela resan och beskrev de länder vi skulle besöka och satte in vår resa i ett övergripande perspektiv. Efter lunch före incheckning på hotellet gick vi vår första guidade tur. Avslutningen av guidningen var ett gäng trappor. – En strong insats av alla med knä, höft och benbesvär att ta sig ner hela vägen.

Efter incheckning på hotellet träffades vi för avfärd till middagen. Meningen var att avnjuta utsikt och solnedgång till ett glas Böhmisk sekt. Tyvärr kom det ett regnväder emellan så sekten fick avnjutas på bussen istället.

Torsdagen inleddes med en guidad stadsvandring med bl.a. Karlsbron. Några följde med på ytterligare vandring till bl.a. Judiska staden medan övriga vilade fötterna på något trevligt ställe. Lunchen åt vi i Folkets Hus en vacker byggnad som också hade en väldigt vacker hiss.

Efter lunchen tog vi bussen till Bratislava.

Fredagen inleddes med en stadsvandring som tyvärr kortades av eftersom det regnade. Peter i regnetPeter delade som vanligt med sig av sina historiska kunskaper och inspirerade några av oss att ta planera att ta fram boken om Soldaten Svejk vid hemkomst.

Middagen avåts på ett mikrobryggeri med mat typisk för området.

Lördag gjorde vi en avstickare till Wien och en stadsvandring. Peter var som vanligt en utmärkt guide. Till lunch åt vi naturligtvis Wienerschnitzel på en klassisk restaurang –  Augustinerkeller.

Tillbakaresan till Bratislava gjordes med båt på Donau – en båtresa många av oss hade kunnat avstå från.

Söndagen erbjöd Peter de som ville följa med en vandring upp till borgen. Sightseeing bussNågra valde att ta sig dit med sightseeingbuss från torget istället.

Underhållning efter vinprovningenPå eftermiddagen blev det utflykt till Lillkarpaterna där vi besökte en keramiker och en vinmakare (vinprovning ingick) Där blev det också middag med underhållning.

Måndag åkte vi till Budapest, där besöket inleddes med en guidad rundtur med bussen.

Efter incheckning på hotellet samlades för färd till en båttur med middag på Donau. En helt fantastisk kväll. God mat och magisk utsikt med all belysning på de vackra byggnaderna i Budapest.

Tisdag efter en frivillig guidad vandring i Budapest reste vi hem.

Alla 38 pensionärerna som var med kommer att bli ambassadörer för resan och tala om för alla (vare sig dom vill höra eller inte) hur bra och trevligt det var och vilken bra guide vi hade.

Dela den här artikeln:

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.