A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Arkiv

Hemliga resan 2013

Vart gick resan?

En tidigt morgon i ett gråmulet Huskvarna med bara 10 plusgrader gav sig PRO Huskvarna iväg på årets hemliga resa. Redan innan vi lämnat Esplanaden började gissningarna och Söderköping toppade därefter kom Västervik.

Bussen körde ut på E4 norrut och reseledare Alf Andersson hälsade alla välkomna till en tur upp mot Kolmården för att hälsa på ”släkten”. Alf hade mycket information att lämna till oss alla i bussen det var både grillkväll, teater besök och tipspromenader. Ingrid Andersson hade som vanligt satt ihop lite tipsfrågor, men hon avslöjade inte heller vart vi var på väg. Prisutdelning på hemresan.

Efter en dryg timmes färd svängde bussen av mot Linköping och nu började de undra om vi verkligen skulle till Linköping, finns det inte mer fantasi i resekommittén, men efter att fått köra omvägar p.g.a vägarbeta styrde bussen ut från Linköping men åt vilket håll blev det, jo Västervik stod det på skyltarna, men det var väl väldigt onödigt att åka via Linköping.

Disponentbostaden för familjen EricssonEfter en 2-3 mil började bussen sakta in och vi var i ett soligt Åtvidaberg där vi möttes av en stor fotboll, och diskussionen gick nu högt skulle vi spela fotboll eftersom Alf hade delat upp oss i två lag. Men det visade sig att båten som skulle ta oss ut på en tur kunde inte ta med alla i bussen utan de andra fick en guidad tur i parken runt disponentbostad till familjen Ericsson på Facit.

Under båtturen på Bysjön fick vi kaffe och smörgås och en trevlig guidning av Karl-Erik på bred östgötska, ombord på E/S Vågspelet.

Guide Karl-ErikHan berättade om Åtvidabergs två stora män Theodor Adelswärd och Elof Ericsson. Den ene friherre, kammarherre, fd finansminister och den andre grundare av Facit. Mitt i sjön finns Sveriges minsta fyr Stens Huvud, ca 50 cm hög

Vid ena stranden låg Åtvidabergs vackra golfbana på gamla Adelsnäs trädgårdsskolans område. Åtvidaberg fyller 600 år och på golfbanan pågick en tävling som kallades 600-årsslaget.

Han fortsatte att berätta om familjen Adelswärd som betytt mycket för Åtvidaberg och att nu bodde 10:e generationen på herrgården Adelsnäs. Han berättade mycket om livet från gamla tider på herrgården, så strax var sjöresan över och vi var framme vid Solkanontornet där den andra gruppen anslöt.

SolkanonenSolkanonen är ett torn byggt i mitten på 1800-talet i Adelsnäs engelska park. Världens troligen enda solkanon som varje dag tänds av ett brännglas. Varje dag kl 13.00 smäller det. När vi var där gjordes en manuell tändning.

Därefter var det vår tur att vandra genom den vackra park som fanns runt disponentvillan. Guiden Bo-Inge berättade här om Mormorsgruvan, 407 m djup, som ligger en bit utanför Åtvidaberg och hur man under glansdagar bröt och förädlade koppar.

När den andra gruppen fått sitt kaffe med smörgås var det dags för en liten tur med buss fram till två mycket intressanta museer, Åtvidabergs bruks & facitmuseum, här hade vi kunnat gå länge men tyvärr var tiden knapp, men vi hann se Åtvidabergsbilen, motordressin

Åvidabergsbilen och tändkulemotorer. För att inte tala om allt Facit tillverkat. Undertecknad fick en rejäl nostalgitripp när gamla räknesnurror och skrivmaskinen dök upp. En film om Facits historia som påminner mycket om Huskvarnas historia, men vi har ju delar av fabriken kvar medan Facit är borta.

Efter en välfylld förmiddag var det äntligen dags för lunch som intogs i Villan, som uppfördes av Baron Theodor Adelswärd 1889 och från 1920-talet varit disponentbostad till familjen Ericsson på Facit. Vi fick örtpannbiff med ny potatis, gräddsås och lingon.

Efter lunchen åkte vi in mot Åtvidaberg förbi Kopparvallen, och första stopp var vid Verkgatan från 1700-talet vid gamla torget med sina små röda stugor, vi fortsatte sedan genom Stenhusgatan med vita hus från sent 1700-tal. Rundturen gick sedan genom olika bebyggelses, ut mot golfbanan så vi fick se den från land också. Guiden Bo-Inge berättade små historier om folket i Åtvidaberg och hur Adelswärdarna satt sin prägel. Denna rundtur avslutades med en skön promenad i Adelsnäs vackra park.
Adelsnäs

Eftermiddagskaffe fick vi i Solkanonklubbens klubbstuga och en del ute på båten.

Åtvidabergs slogan är titta, lukta, lyssna, smaka och känn på levande historia från brukssamhället, och det har vi verkligen gjort idag.

Vi tog den långa vägen hem över Kisa – Österbymo – Eksjö och efter en utflykt på 12 timmar var vi alla nöjda när vi återkom till Huskvarna.

Tipsfrågorna var för enkla, många hade alla 6 rätt men Lena Svensson var närmast på skiljefrågan, Dalslands kanal är 250 km lång.

Text och bild: Ingrid Andersson

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.