A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Arkiv

Hemliga resan 2012

På den Amerikanska nationaldag 4 juli åkte vi på årets HEMLIGA RESA. En fullsatt buss styrde ut från biblioteket i Huskvarna tidig på morgon och strax var gissningarna igång, vart går årets resa?

Vi åkte västerut först E4:an sedan Göteborgsbacken, förbi avfarten Axamo, mot Göteborg, även förbi avfarten till Nissastigen. Det blir nog inte Ullared som Sören hade sagt.

Vid Bottnaryd svängde bussen in och fortsatte denna vackra väg mot Mullsjö. I VIP-rondellen kom dagens första rondellkörning skulle vi åka till höger in mot Jönköping igen eller in till Mullsjö, men efter ett par varv svängde bussen av mot Falköping.

Fikarast vid Hornborgarsjön

Alf Andersson underhöll oss hela tiden med vad vi åkte förbi och vid varje rondell blev det gissningstävling vart var vi på väg, ända upp till Hornborgasjön där dagens bussfika intogs.

Efter fikat fortsatte vi mot Skara – Lidköping nya rondellkörningar, vilket uppskattades i bussen. Alf börja prata om Skara sommarland men när bussen börja gå mot Lidköping började det gissas på Läckö slott vid Vänern.

Läckö slottOch mycket riktigt blev nästa stopp Läckö slott. Vi fick en liten promenad upp till slottet i underbart solsken.Inne på slottet fick vi en gin guidning av Fredrik Kinberg. För dem som inte kunde gå in i slottet fanns en underbar trädgård att vandra i.

Guiden

Guidningen började i Kungssalen och under vandringen fick vi veta allt om Läckö slott, det var Skarabiskopen Brynolf Algotsson som år 1298 lade här

grunden till en befäst borg. Dagens slott består av 248 rum och tyvärr var det fotograferings förbund inne på slottet.

Kungssalen är stor och har ett magnifikt målat tak med små hänande änglar i målade speglarna och på väggarna målningar av olika krigsherrar i sina fina

militärutrustningar.
Vi vandrade i det ena fina rummet efter det andra, genom furstinnan Maria Eufrosyne sovrum och avsluta i greven Magnus Gabriel De la Gardie matsal.

Efter guidningen blev vi serverade en underbar lunch i restaurang Fataburen på slottet. Som hade varit furstinnans privata matsal. Vi fortsatte sedanut på Kållandsö fram till Spikens fiskeläge. Här fick vi gott om tid att strosa runt bland fiskebodarna som sålde Vänerspecialiter, besöka små butiker, äta glass eller ta en fika.

Spikens fiskehamnSpikens fiskeläge har en månghundraårig tradition som fiskeläge. För några år sedan byggdes hamnen ut till en modern fiskehamn och är numera en av Europas största insjöfiskehamnar. Spiken har också en fin småbåtshamn.

Fika på RörstrandDagen avslutades med shopping, kaffe med Läckökringla hos Rörstrand i Lidköping.

Väl hemma i sen kvällstimma var alla nöjda och belåtna med en underbar dag, solen sken hela dagen och alla trivdes. Ett stort tack till vår chaufför Göte samt Alf och Viola för en väl genomförd resa med mycket gott om tid vid varje stopp.

Även tack till Sören som varit med i planeringen men kunde tyvärr inte vara med.

Text och foto: Ingrid Andersson

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.