Verksamhetsberättelse 2013

Medlemsansvarig Ingrid Andersson, efter årsmötet 2013
Försäkringsansvarig Sören Magnusson
Studieorganisatör       Irene Andersson

Kassör, sekreterare och studieorganisatör väljs enligt våra stadgar av årsmötet, för övriga poster gäller att styrelsen konstituerar sig efter årsmötet.

PRO Huskvarnas övriga valda funktionärer har sedan årsmötet varit revisorer Mona Frisk, Lennart Starkenberg och suppleant Lennart Wånge. Webbredaktör har varit Ingrid Andersson.

PRO Huskvarnas representanter vid PRO Jönköpings samorganisations årsmöte 2013 har varit Alf Andersson och Lennart Nådell, vid höstmöte 2013 var det Allan Forsberg och Lennart Nådell.

PRO Huskvarnas representanter vid PRO Jönköpings Distrikts årsmöte 2013 har varit Allan Forsberg, Irene Andersson, Lennart Nådell, Alf Andersson och Sören Magnusson, vid höstmöte 2013 var det Allan Forsberg, Irene Andersson, Lennart Nådell, Ingrid Andersson, och Hjördis Stenebrand.

Valda till ombud för PRO Huskvarna under 2013 har varit, ombud ABF studieorganisatör Irene Andersson; ombud Folkets Park, Huskvarna kassör Lennart Nådell; Ingrid Andersson och Allan Forsberg har varit ombud hos Huskvarna JaVisst. I kommunens samverkansgrupp Hakarp/Huskvarna har Ingrid Andersson och Monika Elmner varit ombud.

Runt 20 medlemmar har varit behjälpliga vid våra möten i Folkets Park genom olika kaffekommittéer och lotterier.

PRO Huskvarnas väntjänst har 2013 varit i Lekeryd tillsammans med Kvartersgänget. Ansvarig har varit Sonja Josephsson.

PRO Huskvarnas styrelse har under 2013 haft 11 protokollförda styrelse-sammanträden. AU har haft två möten.

Förenings ekonomi är god, för övrigt hänvisas till resultat- och balans-räkningen.

Medlemsstatistik

Under 2013 har vi skrivit in 52 st nya medlemmar, 46 medlemmar har avlidit och 29 medlemmar har begärt utträde och 5 medlemmar har över-flyttas till annan förening. 11 medlemmar har strukets på grund av att de inte betalat medlemsavgift.

Vid årsskiftet 2013/14 är vi 813 medlemmar.

Externa möten under året
8 februari PRO Jönköpings samorganisations ordförande konferens i Tenhult, Allan Forsberg, Alf Andersson och Lennart Nådell
7 mars för konsument och lotteriombud i Vrigstad Lennart Nådell, Ingrid Andersson och Hjördis Stenebrand.
23 april möte inför nya webblanseringen Ingrid Andersson
24 april Lennart Nådell på Folkets Parks årsmöte
27-31 maj var Ingrid Andersson på webbredaktörs kurs i Gysinge.
10 juni möte om framtida samarbete med ABF Irene Andersson, Lennart Nådell och Ingrid Andersson.
12 juni halvdagskurs för webbredaktörer Ingrid Andersson
20 augusti deltog Alf Andersson och Sören Magnusson i PRO Jönköpings samorganisations möte för reseansvariga. Sören Magnusson ingår nu i en arbetsgrupp för reseansvariga.
16 oktober deltog Ingrid Andersson i möte med BRÅ i Huskvarna
31 oktober deltog Ingrid Andersson och Irene Andersson i PRO Jönköpings distrikts körfestival i Huskvarna Folkets Park.

Vårt program har varit omfattande under 2013 och gett bra respons nu när vi har möten var tredje vecka.

• Året började 16 januari med att 95 medlemmar fick information om vårdcentralen i Huskvarna och underhållning av Rallarna från Nässjö.
  • 6 februari var Lena Nätt från ABF och berätta om hållbar mat för 85 medlemmar, och för underhållningen stod Sune Magnusson från Huskvarna.
  • 26 februari hölls PRO Huskvarnas årsmöte 2013 i Folkets Park. Inleddes med parentation över 43 avlidna medlemmar. Ordförande för årsmötet var kommunalrådet Elin Lagerqvist. Det var 95 medlemmar närvarande. PRO kören från Bankeryd stod för underhållningen.
  • 20 mars skulle Hilvar Hilvarsson berätta om sin jorden runt resa, men tyvärr hade han givit sig av och fick ersättas. Vi var 145 medlemmar som fick uppleva ett lokal derby först ut Thomas Ahlebro som berättade om vårt vackra Huskvarna. Sedan kom Jönköpings stora komiker Anders Ruberg och underhöll.
  • 10 april berättade museichef Richard Bindberg om vad som har hänt och händer på Husqvarna Vapen. Det var 102 medlemmar i parken som fick lyssna till Kvartersgänget som spelade många sköna vårmelodier.
  • 24 april fanns 84 medlemmar på plats för att höra PRO kören från Forserum som inledde med några melodier och sedan kom Christer och Rolf från polisen som informerade om Grannsamverkan. PRO kören fortsatte sedan efter kaffet.
  • Vid våravslutningen i Folkets Park15 maj berättade Pär-Olof Högstedt intressant om sin farfar Pälle Näver för 109 medlemmar. Christer Möller och Tomas Carlsson från Huskvarna stod för underhållningen.
  • Höstens program i Folkets Park inledes 28 augusti, med många medlemmar på plats 117 st. Ulf Lindeberg informerade om ambulans-sjukvården i länet. Gammal dansbandsmusik fick vi av John Allan från Sävsjö.
  • 18 september berättade Folke Solheim om mänskliga relationer och Rolf och Harald från Väderstad spelade och sjöng för 107 medlemmar.
  • 9 oktober var det mannekänguppvisning av våra medlemmar när Seniorshoppen var på besök. Men före dem fick 122 medlemmar höra Göran Hellqvist och Kjell O Berggren underhålla.
  • 30 oktober ett teaterstycke av Rogberga hembygdsförening ”Husförhöret”. Hela 117 medlemmar fick sedan höra PRO kören från Vaggeryd.
  • 20 november var det 100 medlemmar som fick information av Swedbank om deras verksamhet. Därefter fick vi lyssna till ”Kalles resa 2” med Leif Nersäter.
  • Hösten avslutas med lucia firande 11 december på en fullsatt parketten, 177 medlemmar, när Åke Perssons kör och solister stod för hela programmet.

70-års jubileum
18 juni friade vi vår 70 års dag i Folkets Park med inbjudna gäster från PRO distriktet och Jönköpings samorganisation, Folkets Park och från sam-verkansgruppen och 125 medlemmar. Huskvarnas sångfågel Jill Svensson svarade för underhållningen.

Kvar i stan
Under sommaren har vi vid fyra onsdagar har vi haft lokalen öppen och anordnat tipsfrågor med olika teman. Kaffeservering efteråt med lotteri-
försäljning. Det var 89 personer som gick tipspromenaderna och arbetsgruppen har bestått av Ingrid, Alf, Lennart, Irene och Hjördis.

Studier
Under året har genomförts olika studiecirklar och kurser i PRO Huskvarnas regi. Vi har haft kurs i data för nybörjare och även fortsättningskurser på våren och hösten. 6 deltagare i varje kurs vilket gör 24 medlemmar sammanlagt. Kursledare Alf Andersson

Kurs i släktforskning för nybörjare och fortsättningskurser har genomfört under våren och hösten. 10 medlemmar har gått kurs för nybörjare och fortsättningskursen har varit 4 fyra olika grupper om 20 medlemmar.

Handarbetscirkeln som syr till våra lotterier har arbetat mycket bra under hela året under ledning av Ingmarie Högbring-Öhrberg.

Cirkeln i litteratur höst och vår har ledds av Sonja Josphsson. Under våren hade Ulla Lantz en cirkel i handarbeten som under hösten gick under namnet inspirationscirkeln.

Boule
Under vintern spelar vi boule i Hovslätt med Evert Samuelsson som ansvarig och där deltar ca 15 medlemmar i snitt per gång.

Under sommaren spelar vi på Åbonäs i Huskvarna med Alf Andersson och Roy Eriksson som ansvariga. Sommaren 2013 (april-dec) spelades det boule 56 gånger (måndag och torsdag) med ett snitt på 28 deltagare varje gång. Utomhus boule avslutas med glögg och pepparkaka måndag efter första advent.
Styrelsen har noga följt vad som händer med boulebanorna om/när en ny gymnastikhall skall byggas på Åbonäs. Vi har även varit i kontakt med kommunen.

12 juni deltog ett lag (3 man) från PRO Huskvarna vid PRO Jönköpings samorganisations kvalificeringstävling PRO-DM i Hovslätt, de kom på en hedrande femte plats.
4 september deltog tre lag (3 i varje lag) från PRO Huskvarna i boule tävlingen ”Hyveljärnet” i Bodafors.

Boulekommittén anordnade grillkväll 24 juli med tipspromenad och korv. 40 medlemmar deltog. Även den 21 augusti var det runt 50 medlemmar som trivdes bra på grillkväll med boule.
31 augusti deltog PRO Huskvarna vid Fallens dag och visade upp vårt boule spel.

Resor

• 17 april åkte 29 medlemmar till Ullared.
  • 29 maj var vi på en trevlig resa Brostorp-Torpa kyrka –Torpön med 24 medlemmar.
  • 3 juli årets resa HEMLIGA RESAN som i år gick till Åtvidaberg som firade 600 år och där fick vi en upplevelse i ett vackert och soligt Åtvidaberg. Med på resan var 47  medlemmar.
  • 11 september gjorde vi en kommunresa i Huskvarna – Jönköping med god guidning av Peter Isoz från stadsbyggnadsnämnden och chauffören Åke Sjögren. Full buss med 53 medlemmar.
  • 23 oktober var vi på Shoppingresa till Borås och Knalleland. Efteråt var vi 25 medlemmar som fick uppleva ett intressant museum ”Unos djur”.
  • Adventsresan 1 december i år var en repris på förra årets resa till Flisby kyrka. Vi fick först kyrkkaffe sedan högmässa och avslutning litet julbord i Eksjö för 53 medlemmar.

Bordtennis
Ett antal medlemmar har tävlat inom bordtennis för PRO Huskvarna under året. Ansvarig har varit Ingemar Larsson.

Övrig verksamhet
25 januari var vi 29 medlemmar som var på nyårsrevy i Jönköping. Efteråt en trevlig samvaro på East End.

PRO vetarna tävlade 25 februari i Folkets Park, PRO Huskvarnas lag bestod av Allan Forsberg, Ingrid Andersson och Lars-Evert Andersson, lagledare Lennart Nådell. Vi vann vår grupp och fick tävla ännu en gång 18 mars, mot Barnarp och Habo och då vann PRO Habo.

Vi har vid tre tillfällen deltagit i Huskvarna JaVisst marknader, knallemarkanden 17 maj, höstmarknaden 7 september och julmarknaden den 8 december, med stor framgång, alla lotter slutsålda.

20 maj var vi fem medlemmar som deltog i rullstolpromenad från äldreboenden i Huskvarna, med avslutning i Huskvarna kyrka. Anordnad av samverkansgruppen Hakarp/Huskvarna.

30 maj deltog vi i samverkansgruppen Hakarp/Huskvarnas våryra på Union, huvudansvar hade Hjördis Stenebrand.

27 september var det 22 medlemmar som var på pensionärs bio i Jönköping som arrangeras av PRO Dalvik.

20 oktober var vi 57 medlemmar som var på Huskvarna teater och såg Huskvarnarevyn. Efteråt en trevlig samvaro på East End.

Slutord
Till alla som aktivt bidraget till det gångna årets framgångsrika verksamhet, genom att ge av sin tid, vill styrelsen framföra ett varmt tack.

Styrelsen hoppas på ett fortsatt gott samarbete så vi får ett fint 2014.

PRO Huskvarna i positiv anda och gemenskap

Huskvarna februari 2013

Allan Forsberg, ordförande                Alf Andersson vice ordförande