Om föreningen

Verksamhet 2017

VERKSAMHETSBERÄTTELSE PRO Kälarne/Sörbygden verksamhetsåret 2017

När vi ser tillbaka på året 2017 kan vi konstatera att vår PRO-förening har klarat av att förverkliga de uppsatta målen i verksamhetsplanen med få undantag, som berodde på vädergudarna i första hand. Tack vare våra eldsjälar som arbetar ideellt och våra medlemmar som hörsammar våra inbjudningar till olika träffar och möten så har året inneburit många glädjestunder.

Styrelsen har bestått av:

Ordförande Bo Sundström

Vice ordförande Helge Lindqvist

Sekreterare Berit Källström

Kassör Lena Blom

Övriga ledamöter:

Monica Ljungberg

Sigbritt Eriksson

Kenneth Godhe

Ersättare:

Börje Nilsson

Sonja Backlund

Lennart Blom

Cathrine Östlin

Marie Granroth

Sonja Rylander

Under året har föreningen fått 10 st nya medlemmar och medlemsantalet vid årsskiftet är 187 st.

Styrelsen har under året haft 10 st sammanträden+ ett planeringsmöte och årsmöte.

MEDLEMSTRÄFFAR UNDER ÅRET

Afternoon-tea med quiz i Bygdegården Västerövsjö. Partyt var öppet för allmänheten och ett 25- tal deltagare hade, trots VM i Lathis och ett strålande vårvinterväder, infunnit sig och tebordet dignade av allehanda läckerheter. Som grädde på moset tävlades det i quiz.

80-årskalaset gick av stapeln på Tossengård och 28 gäster hade infunnit sig. De bjöds på god underhållning av Einar Andersson + en dragspelare och alla njöt av kaffe, smörgåstårta och tårta.

Den traditionella surströmmingsfesten hölls i Tossengård. Ca 70 personer avnjöt årets surströmming och ”nypäran”. Sören Johansson, dragspel och Sonja Lindgren, sång underhöll och ledde allsången.

Höstmötet i Församlingshemmet Västanede samlade 24 medlemmar. Maria Könberg från Polisen informerade om polisens nya organisation, gav tips om studiematerial och råd om hur äldre kan skydda sig mot brott. Kaffe serverades med smörgås och god kaka.

Julbuffén , den traditionella på Hotell Östjemten blev precis så bra som den brukar vara. SPF var inbjuden att delta och 65 gäster hade hörsammat inbjudan. Ett fantastiskt julbord med traditionella rätter hade dukats upp. Ett luciatåg med stjärngossar (från både PRO och SPF) lyste upp i vintermörkret och Monica läste TOMTEN. Bo delade ut julklappar till personer som hjälpt till i föreningen under året och vinstdragningen av försålda lotter avslutade den trevliga kvällen.

Övriga aktiviteter:

På Kälarnedagen ställde Bo upp med att sälja lotter.

Luciadagen bjöd PRO på kaffe och julkrus på Tallgläntan. Kören under ledning av Berit Backlund sjöng vackra julsånger och många belåtna gäster syntes runt kaffeborden.

RAPPORT FRÅN VERKSAMHETERNA:

BINGO:

Under 2017 har det varit bingo totalt 18 gånger under vinter/vår och 7 gånger under hösten. Lokal har varit Församlingshemmet i Västanede förutom två gånger i Tossengård,.

378 st spelade under vinter/vår och 248 under hösten. Bingon har under året gått med vinst. Eftersom intresset för bingon har minskat med färre spelare varje gång har styrelsen beslutat att göra ett uppehåll.

BOULE:

Ledare för boule: Börje Nilsson och Kenneth Godhe.

Antal starter under året 504. Kjell Åslin och Börje Nilsson placering 2 i dubbel och 3:dje plats i trippel bland ca 200 deltagare i Sollefteå.

Det blev placering 9 i serietävlingen mot Hammarstrand. Kjell Åslin segrade. Klubbmästare, dam blev Monica Danielsson. I herrklassen vann Lennart Hobring.

DANS:

Ledare: Ingrid Litzell och Eva Persson.

Dansat har det gjorts under våren 10 gånger med ca 12 deltagare varje gång och under hösten ca 18 varje gång. Det har dansats en gång i veckan växelvis i Tossengård och Församlingshemmet, Västanede.

VATTENGYMPA:

Ledare: Monica Ljungberg och Eva Persson.

Vattengympa har genomförts 10 gånger/termin med 15-18 deltagare varje gång.

SÅNGKÖREN:

Berit Backlund har haft sångövningar under hösten främst med syftet att framföra julsånger vid PRO:s besök på Tallgläntan. Deltagare ca 6 deltagare. Berit ställde också upp och kompade luciorna på julbuffén.

STUDIECIRKEL

Ledare: Birgit Nilsson

Studiecirkel i tvåändsstickning har genomförts med fem deltagare.

Styrelsen vill härmed tacka alla medlemmar som på olika sätt bidragit till ett bra verksamhetsår. Tack till alla som kommer på våra möten, träffar och aktiviteter. Vi är alla lika viktiga!

Text: Berit Källström