A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Tågkompaniet tar över

På bilden syns från vänster Ulla Holmberg PRO distriktet Västerbotten, PG Forslund, Elvy Söderström och Ann-Sofie Ingman På bilden syns från vänster Ulla Holmberg PRO distriktet Västerbotten, PG Forslund, Elvy Söderström och Ann-Sofie Ingman

Tågkompaniet tar över som operatör efter Botniatåg i mitten av augusti i år. Då kommer man även att kunna köpa biljetter på tågen, utan den höga extra avgift som gäller idag. Operatören ser även över andra möjligheter kring köp av biljetter för resa med tåg inom Norrtågs område. Det var besked som Norrtåg ABs ordförande Elvy Söderström lämnade vid ett möte med representanter för PRO Ångermanland och Västerbotten på förmiddagen, fredag den 29 januari.

2016-02-01 -          I sommar och tidig höst kommer den nya operatören att börja marknadsföra sin verksamhet och sina erbjudanden, berättar Elvy Söderström.

PRO i både Västerbotten och Ångermanland har gång på gång av sina medlemmar uppmärksammats på problem med biljettinköp på tåg inom Norrtågs trafikområde. Svårigheterna har gjort sig gällande framför allt på mindre orter där internet varit enda vägen att köpa biljetter. Och det är inte ett alternativ för alla. Dessutom har det visat sig att biljettautomaterna som SJ installerat i Resecentrum i de större stationerna fungerat dåligt. För resenärer har alternativet varit inköp ombord på tåget, med ett tillägg av 70 kronor.

Ulla Holmberg berättar att många som reser till Umeå, inte minst till sjukhuset vilket är ett utmärkt alternativ eftersom tåget stannar helt nära entrén, efterfrågat tio-kort med mängdrabatt. Även detta kan nu bli verklighet.

-          Tågkompaniet ser över möjligheterna med flerbiljettsalternativ också, fortsätter Elvy Söderström som också har en annan nyhet att förmedla:

-          SJ kommer med stor sannolikhet att plocka bort biljettautomaterna allt eftersom de går sönder.

Under vårt trivsamma möte, i gott samtalsklimat i kaféet i Kronans entré, inser vi hur svårt det kan vara för utomstående att se vem som har ansvar för vad. Därför tar vi här tillfället att påminna om hur det ligger till.

Det är Trafikverket, det vill säga staten, som äger och förvaltar spåren. Sedan är det Norrtågs uppgift att driva trafik på spåret, och upphandla operatör för tidsbegränsade avtal. Inledningsvis är det Botniatåg som ägt avtalet och som därmed bestämt pris på biljetter och ansvarat för service ombord. De nya riktlinjer som väntar när norskägda Tågkompaniet den 16 augusti tar över har med andra ord att göra med det enskilda företagets ambitioner att driva verksamhet.

När vi från PRO väcker fråga om pensionärsrabatter eftersom det finns erbjudanden för bland andra studenter får vi till svar att det kan vara svårt. Då handlar det om ekonomi och frågor om vem som ska betala. Till vår glädje läser vi i alla fall dagen efter mötet på Norrtågs hemsida att de nu inför seniorrabatt. Det tackar vi för.

Ann-Sofie Ingman

Dela den här artikeln:

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.