Förening Ösmo

Verksamhetsplan 2020

Verksamhetsplan för PRO Ösmo 2020

Föreningen fortsätter att arbeta även i år med att försöka tillvarata medlemmarnas intressen och behov.

IT-tekniken och robotverksamhet är skrämmande för många och där har vi en stor utmaning att försöka få föreläsare och studiehandledare som kan utbilda oss. Intresse för tekniken finns på olika nivåer, därför vädjar vi till alla medlemmar att med ljus och lykta leta efter cirkelledare i dessa ämnen.

I vår lokal på Mejerivägen 2 kan vi träffas för gemenskap. Där utövar vi vår cirkelverksamhet för personlig utveckling, glädje och hälsa.

Vi står öppna för samarbete med andra föreningar där vi kan mötas i speciella intressefrågor.

Föreningen har nu en resegaranti som skall förnyas i maj 2018. Möjligheten finns nu att företa resor med övernattning på ett friare sätt.

60-årsjubileum år 2020

Redan under hösten 2019 inleddes diskussioner om hur vi ska fira PRO Ösmos jubileum. Föreningen bildades den 12 november 1960.

Medlemmar

Vi försöker att uppmärksamma pensionärer och nyblivna pensionärer om vår verksamhet genom annonsering och små artiklar i Nynäshamnsposten.

Kontaktombuden som har stor lokalkännedom sprider information med hjälp av våra aktivitetshäften om cirkelverksamheten och andra sammankomster. På vår fina hemsida www.pro.se/osmo kan all information inhämtas.

Hemsidan www.pro.se/osmo presenterar vår förening med historik och kommande verksamhet. Vi efterlyser berättelser från våra cirklar eller annan information som angår oss pensionärer för att sedan presenteras på hemsidan.

Medlemsantalet varierar, dock inte långt från vårt mål, om cirka 300 medlemmar. Pensionären arbetar idag längre än till 65 år och många är verksamma över 70 år. Därför kommer PRO in senare in i våra liv.

Vi försöker uppmärksamma våra medlemmar på 75 årsdagen och därefter vart 5:e år genom ett gratulationskort.

Vi vill även fortsätta med Öppet Hus-verksamheten då kaffe och en bulle kan köpas till ett mycket rimligt pris. Besökarna kan då dryfta glädjeämne och aktuella vardagsproblem.

Medlemmarna är också välkomna nio gånger per år till medlemsmöten/månadsmöten. På dessa möten blir det information från PRO Riks och distrikt. På många möten är speciella fördragshållare inbjudna eller information ges av närliggande faciliteter som apotek, bibliotek. Även underhållare med allsång förekommer.

Studier och utbildning

Vi arbetar vidare med att satsa på olika studiecirklar. Men för att räknas som studiecirkel krävs ett visst antal deltagare. Finns det ledare och lokaler är vi beredda att starta nya cirklar. Även utbildning av nya cirkelledare är möjligt med hjälp av ABF och PRO,s folkhögskola Gysinge. Vissa cirklar kostar pengar vilket gör att vi försöker söka bidrag till dessa så att verksamheten kan starta till ett reducerat pris.

För att få bättre fart på cirklarna har vi bestämt, att cirkelledarna vid första medlemsmötet på hösten och våren skall presentera sina cirklar. Cirkelledare bjuds på lunch som avslutning på våren efter ett gott utfört arbete och en gång på hösten med lättare förtäring.

Kontaktombuden träffas en gång på hösten och våren för att bjudas på lätt förtäring. Kontaktom-buden har stor betydelse för den nära kontakten.

Friskvård

Friskvården blir allt viktigare med åldern. Verksamheter inom friskvård är mycket populära. Både styrketräning med gummiband och Line-dance förbättrar kondition och hälsa.

Vår ambition är att få igång Boule-träningen men intresset har varit för litet.

Inom friskvården förekommer också föreläsningar om äldres hälsa av olika huvudmän. De broschyrer som utges kommer att finnas i ett referensbibliotek i vår lokal.

Till friskvården räknar vi även sånggruppen. Sånggruppen sprider glädje för en själv och andra. Att sjunga eller bara nynna bildar många positiva tankar.

Resor

Ajno Allstrin fortsätter med sina cirklar där slutmålet är en resa. En hemlig dagsresa är också planerad. Tankar finns även på julbordsresa.

Övriga resor i PRO´s regi annonseras på annonstavlan.

Övrig verksamhet

Pensionärspolitiska frågor behandlas genom vår representant i KPR.

Försäljning

Försäljning är nödvändig för vår förening för att kunna betala hyra, el, data, försäkring m.m. Vi kommer att ha lotterier på våra möten och även försäljning av Trippelskrapet. Vi kommer även medverka i Vägkyrkan genom försäljning av våfflor en helg.