A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Vård & omsorg

Almedalen 2016 PRO:s seminarium: Lev livet hela livet

Christina Tallberg inledde med att hälsa alla välkomna och berätta om att PRO beslutat på sin kongress att satsa mer på folkhälsoarbetet. Idag har vi en hel del friskvård i PRO men vi måste bredda oss. Seminariet i Almedalen är en start på ett mer intensifierat arbete. Christina Tallberg inledde med att hälsa alla välkomna och berätta om att PRO beslutat på sin kongress att satsa mer på folkhälsoarbetet.

Det talas ofta om äldres sjukdomar – men det är minst lika viktigt att prata om hur vi kan jobba hälsofrämjande. Under årets Almedalsvecka arrangerade PRO därför ett seminarium om hur vi kan träna det friska så att livet som äldre kan fortsätta vara innehållsrikt och meningsfullt, hela livet!

2016-08-18 Christina Tallberg inledde med att hälsa alla välkomna och berätta om att PRO beslutat på sin kongress att satsa mer på folkhälsoarbetet. Idag har vi en hel del friskvård i PRO men vi måste bredda oss. Seminariet i Almedalen är en start på ett mer intensifierat arbete.

Den första talaren var professorn och författaren Bodil Jönsson som talade under rubriken ”Tid för det meningsfulla”. Hon har tillsammans med läkaren Maj Rom skrivit boken Leva livet hela livet.. Ett av de bärande budskapen i boken är att den som är gammal och sjuk har mycket inom sig som är friskt och vitalt. Det är viktigt att vi stödjer det som är friskt så att vi kan få mesta möjliga tid för det som är meningsfullt.

När hon själv skulle gå i pension konstaterade hon att det inte finns några förebilder. Det är enorma skillnader mellan dagens äldre och deras föräldrageneration när det handlar om att bli gammal. Ingen leder oss i hur vi ska vara nu, så vi får hjälpa varandra, konstaterade hon.

Bodil Jönsson talar ofta om tid. Tid för att hålla på med det som är meningsfullt. Det blir svårare när man blir äldre. I dag är det till exempel svårt för en äldre med flera olika sjukdomar att hitta tid för det meningsfulla eftersom vårdens tidslogistik blir det som styr.

Därför lyfter Bodil Jönsson välfärdstekniken som något positivt, som vi inte ska vara rädda för. Mycket av den välfärd vi har idag har kommit via teknologin. Men det är lätt att glömma att till exempel glasögon är teknik. En teknik som gör att vi kan fortsätta läsa själva, på vårt eget sätt.

Teknik har vi för att vi ska klara oss så bra som möjligt själva. Och hon var mycket positiv till att PRO under hösten kommer att presentera en skrift om just välfärdsteknik.

Mai-Lis Hellenius, forskare på Karolinska institutet inledde sitt föredrag med att säga ”sitting is the new smoking”. Svenskarna sitter mest i hela världen och det hotar vår hälsa.

Hon sa att vi också underskattat den lilla rörelsen! Det finns mycket att vinna på bara en minuts bensträckare. Då går blodsockret och insulinnivåerna ner.

Hon lyfte också matens betydelse för hälsan. Det har gjorts många undersökningar om mat och hälsa och tolkar vi alla dessa undersökningar kommer vi fram till att vi bör äta mycket grönt såsom grönsaker bär, potatis, ärtor, böner med mera. Vi bör också få i oss en del vegetabiliskt fett och lite fisk och skaldjur från havet. Det vi ska äta minst av är rött kött och kakor! De flesta länders kostråd ser också ut så, men många följer inte den rekommendationen. Men en så kallad medelhavskost som detta kan sägas vara bidrar till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, Parkinson och Alzheimer. Samma mat gör oss också gladare och piggare.

Hennes slutsats är att livsstilen spelar större roll än vi tidigare trott.

Tommy Cederholm, läkare och forskare från Uppsala… talade under rubriken ”Folkhälsa - det är aldrig försent!” Han började med att konstatera att vi lever allt längre och på bara en generation har medellivslängden ökat med sju år i västvärlden.

Hur kan vi åldras väl?  Jo, det är inte avsaknad av sjuklighet som är viktigast utan i stället att kunna klara sig själv, ha ett bevarat minne och goda sociala sammanhang. Det är grunden för ett lyckosamt åldrande. För att klara sig själv krävs muskler och hjärnan är central för minnet. Hur vi äter och hur vi tränar är därför åldrandets nyckel. 

Vilket fett man äter har stor betydelse för hjärnan. Enkelomättat fett som vegetabiliska oljor ger till exempel minskad risk för Alzheimer. Även fisk minskar risken.

Med åren tappar man muskelmassa och det är därför viktigt att träna när man blir äldre. För äldre är styrketräning viktigare än för andra grupper. Det finns många vetenskapliga bevis på att det ger enorma effekter. Men det handlar också om att äta rätt för en bra muskulatur. Proteiner är viktiga för att behålla musklerna. Men även vilket fett vi äter påverkar muskelmassan.

Seminariet gav många nya tankar och inspiration som blir viktiga i PRO:s fortsatta arbete med att arbeta med folkhälsofrågorna.

Se hela seminariet här

 

Dela den här artikeln: