A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Ekonomi & pension

Förändrat inloggningssystem på Pensionsmyndighetens hemsida

Pensionssystemet upplyser om det förändrade inloggningssystemet på hemsidan. Pensionssystemet upplyser om det förändrade inloggningssystemet på hemsidan.

Från och med 8 juni i år tas möjligheten att logga in på Pensionsmyndighetens webbplats med personlig kod, även kallad PIN-kod, bort. Syftet är att ytterligare höja säkerheten för pensionärer och pensionssparare.

2017-05-30 – Vi arbetar för att höja säkerheten för alla pensionärer och pensionssparare och den personliga koden innebär en onödig säkerhetsrisk. Nu bedömer vi att tillräckligt många använder e-legitimation och att vi därför kan ta bort inloggning med personlig kod, säger Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten.

Följer direktiv från Datainspektionen

Avskaffandet av möjligheten att logga in med personlig kod följer Datainspektionens rekommendationer och personuppgiftslagen som säger att är myndigheten är skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att skydda integriteten och säkerheten vid behandling av personuppgifter. När Pensionsmyndigheten och andra myndigheter inför nya system och tjänster bygger dessa därför på att användarna ska logga in med e-legitimation.

– Vi är medvetna om att detta gör det krångligare för personer som inte har e-legitimation, däribland många äldre, utlandsboende, gode män och förvaltare. Men vi bedömer att säkerheten är viktigast och vår kundservice hjälper gärna alla pensionärer och pensionssparare. Det går att även i fortsättningen identifiera sig i kundservice via PIN-kod, och man kan också beställa en ny via telefon, säger Sten Eriksson.

För att kunna göra fondbyten behöver man sedan tidigare logga in med e-legitimation. Man kommer även i fortsättningen kunna använda PIN-koden för att identifiera sig vid kontakt med kundservice. 

Dela den här artikeln: