A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Leva & bo

Skärp lagen gällande telefonförsäljning

- Många år har förlorats med alldeles för många lurade konsumenter som följd, skriver Christina Tallberg, ordförande PRO, tillsammans med sju organisationer på svd.se debatt:

2016-11-03 Sverige har en av Europas slappaste lagstiftningar när det gäller telefonförsäljning, en omstridd säljmetod som orsakar stora problem för många. Ett av huvudproblemet är att konsumenterna går med på ett avtal som de inte förstår. Sedan drygt ett år tillbaka finns det ett utredningsförslag "Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning". Där föreslår man att konsumenten i efterhand skriftligen ska få bekräfta det avtal som ingåtts under samtalet. Hittills avvaktar både regeringen och riksdag efter massiv lobbying från branschen. 

Nu brådskar det att få till ett beslut om förslaget om skriftlig bekräftelse. Något annat vore att svika de konsumenter som framgent riskerar att råka illa ut, inte minst äldre, personer med funktionsnedsättning och de med begränsade kunskaper i svenska. Inför valet 2014 svarade i stort sett alla partier att de stöder skriftlighetskravet. Nu är det upp till bevis.

Läs hela artikeln på svd.se >>

Källa: Debattartikel i SVD 29 oktober 2016
Text delvis bearbetad av PRO

Riksdagsledamöterna Emma Hult (MP) och Eva Sonidsson (S) ställer sig bakom kraven i en replik på svd.se.

 

Dela den här artikeln: