A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Leva & bo

60-plussare på modet

60-åriga modellen Sarah James Adams i Åhléns nya kampanj.

Nyligen berättade H&M att Caitlyn Jenner, 66, blir klädjättens ansikte utåt när de lanserar en ny sportkollektion. Samtidigt pryds affischtavlor runt om i landet av Åhléns senaste kampanj med modeller i 60-årsåldern. Har seniorer blivit trendiga? PRO ställde frågan till varumärkes- och omvärldsstrategen John Mellkvist.

2016-03-17 ”Klä mig efter min ålder? Vad har min ålder med det att göra? Jag tycker det är skitsnack.”, säger en av modellerna i Åhléns nya reklamfilm. Hon är runt 60 med gråvitt lockigt hår – en klar kontrast till modellerna vi är vana att se i de här sammanhangen. Kampanjen som gör upp med föreställningar om att det finns en övre åldersgräns för vissa klädesplagg har väckt stor uppmärksamhet i media. Men enligt varumärkes- och omvärldsstrategen John Mellkvist är Åhléns knappast först på bollen.

       John Mellkvist. Foto: Jörgen Brennicke

-Det här är en viktig och genomgripande trend som snarast legat och pyrt. När de stora mainstreamföretagen tar ett sånt här steg kan man vara ganska säker på att det finns en tung förankring längre ner där många andra har gått före. De här företagen inspireras ju av attityder som odlas av mindre aktörer. De hade aldrig gjort en sådan här satsning om de inte visste att attityden till seniorer var i förändring och att kombinationen identitet, kläder och åldrande är något människor tycker är viktigt. Det är alltså inte Åhléns eller H&M som sätter trenden, de fungerar snarare som en megafon, säger John Mellkvist.


       

Redan för ett år sedan spanade han i tidningen Resumé om "New Wave Boomer Beauty", en trend där äldre förebilder får allt större inflytande över hur vi vill se ut. 

- Ett exempel är när Estee Lauder köpte den snart 70-åriga exmodellen Linda Rodins företag Olio Lusso. Det gjorde de inte för att vara snälla, det visar snarare att stora företag börjat förstå i vilken riktning marknaden förändras, fortsätter John.    

I takt med att vi lever längre och är friskare högre upp i åldrarna ser vi allt fler exempel på äldre människor som lever aktiva liv långt efter 65. Ålder verkar inte längre vara den faktor som bäst beskriver hurdan någon är. Istället blir livsstil och individens intressen mer relevant, menar John.     

- I och med detta sker en attitydförändring om vad det innebär att vara äldre. Här är erfarenhet nyckeln! Till exempel grundar sig bra beslutsfattande och god intuition ofta i erfarenhet. Och när erfarenhet värderas högre höjs också äldre människors status generellt. Den som levt ett långt innehållsrikt liv inspirerar yngre, och kan vara en stor resurs i professionella sammanhang, avslutar John.

Dela den här artikeln: